Trhový priestor
Na trhu sa vyskytujú dva druhy trhového priestoru a s tým spojené pojmy:
- Red Ocean – červené oceány, predstavujú známy trhový priestor
- Blue Ocean – modrý oceán – segmenty, výklenky na trhu, dnes neexistujúce odvetvia a trhový priestor, ktorý nie je doteraz známy
Konkurenti v modrých oceánoch nezohrávajú žiadnu úlohu, lebo pravidlá hry len čakajú na svoje určenie. Povzbudzuje sa dopytová strana ekonomiky tak, že sa rozširujú existujúce trhy a vytvárajú sa nové trhy.
Hlavné princípy modrého oceánu
Medzi hlavné princípy Blue Ocean patria:
- rekonštruovanie hranice trhu (riziko hľadania)
- zameranie sa na celkový obraz, nie na podrobné číselné údaje (riziko plánovania)
- presiahnutie doterajšej ponuky (riziko rozsahu)
- navrhnutie správneho sledu strategických krokov (riziko podnikateľského modelu)
- prekonanie kľúčových organizačných prekážok (organizačné riziko)
- začlenenie realizácie ako súčasť stratégie (manažérske riziko)
Hodnotové inovácie
Hodnotová inovácia znamená kľúčový prvok vytvárania modrých oceánov, pretože je to inovácia, ktorá má priamy vzťah k tomu, čo oceňujú zákazníci. Hodnotová inovácia by mala poskytovať nový pohľad na to, čo organizácia zákazníkovi ponúka.
Hodnotová inovácia má zároveň obmedziť (napr. redukovať) komunikáciu smerovanú na cenové akcie, vyzdvihnúť a prehĺbiť sortimentu produktov, zrušiť časť sortimentu, ktorý zákazník nevyhľadáva. Ďalej má vytvoriť zavedenie nových služieb, ktoré prilákajú nových zákazníkov, využívať pojem miera zaujatosti na tvorbu skupín zákazníkov namiesto používania demografických a iných znakov.
Miera zaujatosti
Hodnotová inovácia má disponovať mierou zaujatosti , to znamená čomu zákazník pri produkte prisudzuje hodnotu, pretože pri vysoko (rýchlo) obrátkovom tovare je nízka miera zaujatosti a pri nízkoobrátkovom tovare je vysoká miera zaujatosti.