Základné pojmy v oblasti reštrukturalizácie a revitalizácie
- Reštrukturalizácia: zmena základnej štruktúry, zmeny výrobnej náplne, zdrojov organizácie, ich previazanosti a využitia
- Revitalizácia: aktivity smerujúce k obnoveniu faktorov ovplyvňujúcich zdravý vývoj, prosperitu organizácie
- Produktivita: pomer efektov na výstupe k nárokom na vstupe
- Proces: integrovaná postupnosť aktivít smerujúcich k výsledku, ktorý má hodnotu pre zákazníka
- Transakčné náklady: súhrn nákladov spojených s transakciou (zmena tovarov, služieb alebo peňazí)
- Funkčne nákladový prístup: neoddeliteľný vzťah medzi veľkosťou úžitku a nákladmi potrebnými na jeho zabezpečenie
- Miera efektívnosti: pomer medzi veľkosťou úžitku ako kvalifikovanou mierou spokojnosti zákazníka a nákladmi potrebnými na jeho dosiahnutie
Transformácia štruktúry
MBO (management by objectives)
Druckerova koncepcia riadenia MBO – management by objectives popisuje motivačný náboj pre podriadených, môžu samostatne určiť vlastný postup riešenia, nasadenia zdrojov, sekvenciu činností, do postupu riešenia im vedúci nezasahujú, hodnotia sa až konečné výsledky.
Nedostatky:
- ak pri konečnom hodnotení sa zistí, že cieľ nebol splnený – je treba vynaložiť ďalšie náklady na jeho dosiahnutie, čas
- neorientuje sa na príčiny, len na dôsledky
- nemusia sa odhaliť budúce neefektívnosti
- skratové myslenie: zlé výsledky sú dôsledkom zlých procesov
- ekonomické kritéria ako nástroj hodnotenia konečných výsledkov: niektoré agregované ukazovatele nemusia identifikovať reálny stav skutočnosti
- komunikačné bariéry: nesprávny alebo oneskorený presun informácií medi útvarmi a pracovníkmi organizácie
- fragmentarizácia: kladie značné nároky na komunikáciu a koordináciu
Úsilie o zvyšovanie produktivity
- základným metodickým východiskom: dôsledné presadzovanie princípov ekonomickej výhodnosti
- špeciálne metodické prístupy: pristúp ABC (activity based costing), transakčné náklady a procesné prístupy
- kľúčové vnútorné riadiace procesy musia byť koncipované tak, aby podporovali úspešnú realizáciu strategických zámerov
- potrebné je zabezpečiť využitie disponibilných zdrojov organizácie, zabezpečiť výkonnosť a produktivitu základne; vhodné vnútorné usporiadanie a riadenie procesov
- správne ocenenie zdrojov
- právne priradenie nákladov činnostiam
Požiadavky na metódu ABC
- vedenie aktuálnych riadiacich (operačných) cenníkov: z nich je možné čerpať interné cenové údaje týkajúce sa spotreby zdrojov, cestou k tomu je udržovanie smerodajnej normatívnej základne;
- normatívna základňa: rôzne aspekty riadiacej činnosti, presné priradenia nákladov predpokladá vymedzenie jednotlivých nákladov a priradenie činnostiam, ktorým prislúchajú
Transakčné náklady
- náklady na vyjednávanie a vykonávanie transakcií
- náklady na koordináciu: sledovanie prostredia, plánovanie a vyjednávanie záležitosti, náklady na motiváciu
- transakcia: jav, ktorý sa objavuje, keď tovar alebo služby prechádzajúce cez techniky alebo technologicky oddelené rozhranie
- konkrétne podoby nákladov: náklady predaja, náklady na prieskum trhu, podporu predaja, náklady kupujúcich a pod.
Faktory ovplyvňujúce priebeh transakcií
- frekvencia transakcií: periodické, iné jedinečné
- zložitosť a neurčitosť transakcií: nehnuteľnosť verzus chlieb
- riziko uskutočnenia transakcie: poistenie proti riziku (nehnuteľnosť)
- zvláštnosti transakčných nákladov: ťažko merateľné
Procesný prístup
Proces je ucelené aktivity vyžadujúce účasť viacerých činností, viacerých pracovníkov. Činnosť je dielčia aktivita, ktorú vykonáva pracovník.
Zložky procesov
Procesné riadenie považuje za charakteristické zložky procesov:
- vstup
- výstup
- náklady na proces
- čas potrebný k realizácii procesu
- vlastník procesu
- vnútorná organizačná štruktúra
Základné úlohy procesného riadenia
Procesné riadenie plní tieto základné úlohy:
- identifikácia procesov
- nové definovanie „nasmerovania“ procesov
- zaistenie stability procesov
- navodenie atmosféry zlepšovania procesov
Identifikácia procesov
- zmapovanie procesov
- pri definovaní procesov môžu byť odhalené zbytočne realizované činnosti, neefektívne činnosti, chýbajúce činnosti, nedostatočná spôsobilosť a pod.
Nové definovanie procesov
- zmyslom je koncepcia procesného riadenia implementovať do podmienok príslušnej firmy
- mali by byť určené prioritné a rizikové procesy
- dva smery postupov:
- redisign procesov. zásadná zmena pôvodnej podoby a nové koncipovanie organizačnej štruktúry, procesy sú základným článkom organizácie
- nasmerovanie procesov. smer usilujúci sa o aplikáciu procesného myslenia, východiskom je odstránenie zbytočných činností
Stabilita procesov
- každý proces podlieha premenlivosti
- nežiaduce vplyvy pôsobiace na prementlivosť:
- vplyvy systematické: opakovane sa objavujúce
- vplyvy náhodné: objavujúce sa nepravidelne
Zlepšovanie procesov
- trvalá činnosť zameraná na hospodárne vykonávanie procesov, kvalitu výstupov, skracovanie termínov pre realizáciu procesov
Chápanie pridanej hodnoty z pohľadu managementu procesov
- Vychádza z piority orientácie na zákazníka so znalosťou jeho potrieb a ich premietnutie do všetkých procesov, ktoré sa na tvorbe podieľajú
- Procesný pohľad vedie k záverom: vyhodnotenie spotreby výrobných činiteľov by sa malo realizovať s ohľadom na užitočnosť výrobku pre zákazníka
- Zámer znížiť cenu výstupov by mal byť sprevádzaný zmenou procesov
Smery zvyšovania produktivity
- „zoštíhľovanie“ a usporiadanie procesov s cieľom dosiahnuť vysokú pridanú hodnotu pre zákazníka
- Orientácia na tri základné atribúty fungovania C-Q-T: náklady, kvalita a čas vedie k výrazným výsledkom na stane produktivity
- Metóda zvyšovania produktivity: lean management, kaizen, kaiban, just in time, TPM, 5S, hodnotová analýza, kvantitatívne metódy, redukcia nákladov, zvyšovanie kvality, redukcia času, komplexná produktívna údržba, vizualizácia
Lean management
- Predpokladá produktovať len vtedy, keď treba – „just in time“
- Chápať firmu ako bezbariérový tok hodnôt od dodávateľa až k spotrebiteľovi
- Priekopníkom je firma Toyota
- Charakteristiky štíhlej výroby: orientácia na zákazníka, výrazné zrýchlenie dodávateľských, výrobných a distribučných cyklov, najvyššie zhodnotene zdrojov
Redukcia nákladov – cesta k vyššej produktivite
- Nežiaduce sú straty, náklady neprinášajúce žiadnu hodnotu
- Príklady redukcie nákladov:
- vyčleňovanie činností alebo procesov (outcourcing): organizácia určí procesy, ktorých zabezpečovanie vlastnými silami je neefektívne (napr. autodoprava, ädržby a opravy, ochrana objektov)
- obmedzovanie počtu dodávateľov
- Štandardizácia: výstupy v podobe štandardov, noriem predstavujú „uzdu“ na ktorej sú držané prevádzkové náklady
- Príklady neefektívneho chovania podnikov: nadprodukcia, zásoby, čakanie, zbytočná manipulácia, plytvanie, nevyužívanie schopností pracovníkov
- Režijné náklady – potenciálny zdroj úspor
Zvyšovanie kvality – cesta k vyššej produktivite
- Bezchybnosť: vada predstavuje negatívny rys produktu
- Užitočné vlastnosti: potrebné je zlepšovať vlastnosti, o ktoré má zákazník záujem
- Stabilita kvalita – kontrolou
- Vplyv kvalitatívnych výstupov na prosperitu organizácie: nedodržanie technických požiadaviek
- následok vysoké ekonomické sankcie akékoľvek nedostatky v kvalite – predstavujú stratu, neprinášajú pridanú hodnotu
Redukcia času – cesta k vyššej produktivite
- Riadenie času: transformácia organizácie do podoby, kde rada činností prebieha súbežne, kde je vyvíjané systematické úsilie o skracovanie času
- Úspory času pri vývoji: simultánne inžinierstvo – paralelné prepojenie a koordinácia činností potrebných k realizácii nového výrobku, zamedzenie návratov na začiatok riešenia
Hodnotová analýza
- Súbor metód, ktorých zmyslom je hľadanie a navrhovanie zlepšeného riešenia s cieľom zvýšiť efektívnosť
- Metóda zvýšenia hodnoty pre zákazníka
- Aplikačná disciplína zdokonaľujúca existujúci objekt
- Funkčný nákladový prístup – hlavný princíp
- Veda o riadení rozvojových procesov firmy funkčne nákladovým prístupom
Metodický postup pri hodnotovej analýze
- etapa: Výber objektu – určenie sféry aplikácie, voľba stratégie, stanovenie modelov, výber konkrétnoho objektu, stanovenie cieľov, vytvorenie riešiteľského tímu, vypracovanie harmonogramu práce
- etapa: Zber informácie – zber analytických a námetových informácií, verifikácia informácií, spraocvanie informácií
- etapa: Funkčná analýza – anlýza funkcií, špecifikácia funkcií, usporiadanie funkcií, vyhodnotenie funkcií
- etapa: Tvorba námetov – formulácia zadaní, tímové tvorenie návrhov, púsúdenie návrhov, výber návrhov
- etapa: Spracovanie a hodnotenie návrhov – spracovanie návrhov, posúdenie realizovaných návrhov, spresnenie návrhov, hodnotenie návrhov
- etapa: Projekt optimálnej varianty – určenie optimálnej varianty, spresnenie opimálnej varianty, vyhodnotenie opimálnej varianty, spracovanie projektovej dokumentácie
- etapa: Prejednávanie a schválenie projektov – interné prejednávanie, externé prejednávanie, príprava podkladov, schválenie projektov
Kvantitatívne metódy
- Špecifické miesto – metódy operačného výskumu – použitie modelovej tchniky pri analýze a riešení ekonomickuých problémov
- Matematické programovanie
- Lineárne programovanie
- Opitimalizácia výrobného porgramu
- Dopravný porblém
- Štruktúrna analýza
- Teória hier
Koncepcia práve v čas – just-in-time (JIT)
- Princípy: plánovanie a výroba na objednávku, výroba v malých sériách, eliminácia strát, tok vo výrobe, kvalita vo výrobe, motivácia pracovníkov, eliminácia náhod
- Snaha o plynulosť toku materiálov, výrobkov, informácii, elimináciu strát, zdržaní a skracovanie času
- Prínosy: pokles objemu zásob, lepšie využitie kapacít, zníženie nákladov, nárokov na skladovanie
Kanban
- Nástroj na podporu JIT vo výrobnom prostredí
- Technika oznamovacích kariet
- Nástroj plánovania a koordinovania jednotlivých činností a procesov výroby
- Zadávanie výroby – prostredníctvom kartičiek
- Karta – nosič informácií (nosiče informácií – čiarové kódy)
- Pracovisko, ktoré obdrží kartu musí vyrábať presne toľko a v takom termíne, ako je uvedené
Trvalé zlepšovanie – kaizen
- Systém zlepšovania založený na trvalom postupnom zlepšovaní (kai-zmena, zen-dobro)
- Cieľ zlepšovania – zvyšovanie kvality, zdokonaľovanie technologických postupov, znižovanie výrobných nákladov a pod.
- Nepredpokladá výrazné investície, ale zapojenie širokého spektra pracvníkov
- Vyžaduje schopný manažment
- Návrhy pracovníkov by mali problémóvú situáciu zlepšiť
- Rozhodnutie o realizácii návrhov – koncenzusom
Krúžky kvality
- Malé skupiny 5 -11 zamestnancov zaoberajúce sa zlepšovaním
- Princípy: dobrovoľnosť účasti na činnosti krúžku, sebazdokonaľovanie, kontinuita, vytváranie vhodnej atosféry
- Cesta ako zapojiť široké spektrum pracovníkov do diania organizácie trvale
Usporiadanie pracovísk – 5S
- Organizácia (usporiadanie) pracoviska
- Poriadok na pracovisku
- Štandardizácia – osvetlenie, vzduch, teplota
- Čistota
- Disciplína, vnútropodniková kampaň zdvorilosti
Komplexná produktívna údržba – total prodjuctive maintenance (TPM)
- Princíp sústavného zlepšovania efektívnosti výrobného zariadenia prostredníctvom aktívneho zapojenia všetkých pracovníkov
- Snahou je znižovať náklady na údržbu
- Podminkou je zabezpečenie plynulosti výroby
- Etapy: zabezpečenie prevádzkového zariadenia, prevádzka, zlepšovanie prevádzky zariadenia
Vizualizácia
- Dôraz na zrakové vnímanie najlepšie zapamätateľné, prezentácie
- Prezentácie sú lepšie zapamätateľné, ak je spojené hovorené slovo prehľadnými schémami, obrázkami, grafmi
- Použitie symbolov, zančiek, znázornenia, farebného rozlíšenia zlepšuje prehľadnosť, uľahčuje orientáciu zľahčuje prácu