Základné teórie strategického manažmentu

Strategický manažment predstavuje plánovanie v dlhodobom časovom horizonte. Strategické myslenie napomáha zamestnancom pochopiť a implementovať rozhodnutia manažmentu. Strategický manažment je závislý od predpokladania vývoja výsledných javov, ich časového hľadiska a budúcich hodnôt.

Základné teórie strategického manažmentu

Medzi hlavné teórie strategického manažmentu patria:

  • Klasická (racionálna) škola
    • je reakciou na vznik veľkých podnikov, ktoré už nebolo možné riadiť intuitívnym spôsobom,
    • vytvorila základnú abecedu strategického manažmentu, vyzbrojila prax najznámejšími metódami a technikami strategickej analýzy a plánovania,
  • Evolučný prúd
    • bol vyvolaný rastúcou dynamikou zmien vo svetovej ekonomike, pre ktorý sa dnes vžil pojem turbulencia,
    • hľadá spôsob ako podnietiť tvorivé inovačné sily a kvalitatívne skokové zmeny,
  • Behavioristický (procesný) prúd
    • poukazuje na vplyv interného podnikového prostredia na tvorbu stratégie a rozhodovanie o nej,
    • doplňuje doterajšie úvahy o moment ľudskej podnikovej dimenzie,
    • veľkú pozornosť venuje riadeniu procesu zmien,
  • Systémový (relativistický) prúd
    • je reakciou na rast internacionalizácie podnikania, vzostup priamych zahraničných investícií v 80. a predovšetkým v 90. rokoch a nový problém – vplyv sociokultúrneho kontextu na stratégiu medzinárodne činných spoločností.

Klasická (racionálna) škola

  • klasická alebo racionálna škola ako teória strategického manažmentu sa stabilizovala v 60. rokoch,
  • nepochybne najviac ovplyvnila dnešnú výučbu na business školách a aj názory podnikateľských kruhov.

Klasická – racionálna škola podnikateľom poskytla:

  • metódy a techniky strategickej analýzy a plánovania,
  • zjednodušila organizáciu veľkých podnikov zavedením divizionálnej a líniovo štábnej štruktúry,
  • vytvorila postupy ako strategicky riadiť.

Klasická škola vychádza z premisy, že človek je schopný analyzovať hospodárske procesy a javy a predpovedať budúci vývoj, je teda schopný predvídať a plánovať.

  • svoje strategické rozhodnutia vykonáva ako „rational economic man“ – čo znamená, že stratég všetky svoje investičné rozhodnutia podriaďuje jedinému zmysluplnému cieľu –> maximalizácii zisku, resp. návratnosti investovaného kapitálu – ak v niektorom prípade nie je návratnosť investícií v dlhodobom horizonte dostatočná, je potrebné deficit odstrániť alebo činnosť opustiť
  • klasickú definíciu stratégie vytvoril na začiatku 60. rokov A. Chandler = stratégia = je určenie základných dlhodobých cieľov podniku, rozhodnutie a osvojenie si aktivít, ich smerovania, ako aj alokácia zdrojov na dosiahnutie týchto cieľov

Klasická škola teda chápe stratégiu ako:

  • vysoko racionálny a vedomý proces,
  • určenie základných dlhodobých cieľov podniku,
  • určenie smeru podnikových aktivít,
  • zaistenie kľúčových výrobných faktorov vďaka správnej alokácii zdrojov.

Základným zmyslom stratégie je získanie strategickej výhody:

  • Porter hľadá zdroje konkurenčnej výhody v reťazi pridanej hodnoty pre zákazníka
  • tieto je možné analyzovať a následne zvažovať taktiky a stratégie ako sa dlhodobo s konkurenciou vyrovnať
  • strategická analýza sa v poňatí klasickej školy zameriava na externé prostredie
  • medzi najznámejšie „klasické“ techniky strategickej analýzy patria => SWOT analýza, BCG matica, matica GE, metóda PIMS, Porterova analýza piatich trhových síl, benchmarking
  • strategický manažment je dnes v poňatí klasickej školy stále viac než na naplnenie cieľov zameraný na sledovanie smeru vývoja

Evolučný prúd

  • evolucionisti prirovnávajú podnikanie k biologickej evolúcii – konkurenčný proces v nej vyberie tých, ktorí majú predpoklady pre prežitie
  • evolučný prúd ako teória strategického manažmentu tvrdí, že analogicky v ekonomike len trh rozhodne, ktorá podnikateľská stratégia bude úspešná

Evolucionisti vychádzajú z tézy, že:

  • ľudia sú len obmedzene schopní analyzovať hospodárske procesy a predvídať budúci vývoj, ktorý sa v dnešnej turbulentnej dobe nevyvíja v lineárnej trajektórii
  • neexistujú ľahké pravidlá a jednoduché metódy ako určiť optimálnu stratégiu; keby to tak bolo, každý by ju napodobnil takže by prestala byť konkurenčnou výhodou
  • úspešné stratégie sa často objavia náhodne ako výsledok procesu prirodzeného výberu podľa úsudkov zákazníka a trhu
  • na rozdiel od klasickej školy sú evolucionisti všeobecne skeptickí k ľudskej schopnosti predvídať v dlhšom časovom horizonte budúci vývoj a detailne ho plánovať
  • nezavrhujú klasické strategické analýzy a plány
  • upozorňujú však, že je veľmi dôležité odhadnúť, ako bude trh reagovať
  • na stratégiu nie je zaručená metodika a strategické riadenie sa stále viac podobá strategickému manévrovaniu, kedy podnik sleduje viacero možných trajektórií, z ktorých niektorá môže byť úspešná
  • radia preto podnikateľom sústrediť sa na neustále denné vyhľadávanie príležitostí, podporovanie šampiónov a ich projektov
  • lipnutie na dlhodobej stratégii a pláne nemá príliš zmysel – pre podnik je dôležitejší neustály pohyb, stály príliv inovácií

Behaviorálny (procesný) prístup

  • behavioristická teória strategického manažmentu sa nesústreďuje tak ako predchádzajúce dva prúdy sa samotnú stratégiu, ale na proces jej vytvárania a presadenia
  • obracia sa predovšetkým dovnútra organizácie
  • behaviorizmus dopĺňa predchádzajúce školy o moment ľudskej dimenzie v rámci inštitúcií, vytváraním interných, externých mocenských záujmových skupín a ich koalícií a následného vplyvu presadenia určitej stratégie
  • stratégia je tu považovaná za produkt politických kompromisov, nie výsledok jednoduchej kalkulácie maximalizácie zisku

Základnými východiskom pre behavioristický prístup je vedomie, že:

  1. stratégia je obmedzená nielen na ľudskú činnosť, ľudské schopnosti zobrať do úvahy všetky faktory, ktoré ovplyvňujú alebo budú ovplyvňovať budúci vývoj a ľudskú schopnosť rozoznať potrebu zmeny, ale tiež schopnosť zmenu presadiť
  2. vedomie, že človek sa nechová ako úplne nezávislý a racionálne uvažujúci subjekt – „rational economic man“ – ale je súčasťou inštitúcií zložených z množstva jednotlivcov a skupín s rozdielnymi záujmami a cieľmi. Výslednicou je kompromis a zmena stratégie sa uskutočňuje vnútorným politickým bojom, v rámci ktorého sa vytvára nová dominantná záujmová skupina.

Behavioristická škola strategického manažmentu:

  • zdôrazňuje potrebu koncentrácie na zmeny, na proces učenia a adaptácie
  • najdôležitejšou konkurenčnou výhodou je pre podnik to, čo je unikátne a neopakovateľné v interných firemných zdrojoch – jeho znalosti a kompetencie
  • pozornosť je preto treba venovať ľudskému kapitálu a corporate governance (správe akciových spoločností)
  • predstavitelia: Ricardo, Ciert, March, Simon, Mintzberg, Pettygrew

Systémový (relativistický) prúd

  • systémový prúd ako teória strategického manažmentu považuje ekonomické chovanie za určitú reflexiu sociálneho systému a jeho noriem

Systémový prúd zdôrazňuje, že:

  1. organizácie sú schopné do istej miery vopred plánovať, efektívne jednať a nielen reagovať na vonkajšie impulzy
  2. ľudia sa však nechovajú vždy racionálne, ale ako subjekty, ktoré majú svoje korene v určitom sociálnom prostredí (výchovou v škole, vzťahmi v profesných skupinách, náboženstvom, etnickými skupinami, štátom, atď. a odtiaľ si osvojujú normy chovania a hodnoty)
  3. podnikatelia sú tak pripútaní k takej politike, rozhodovaniu a jednaniu, ktoré je žiadúce v dimenziách cieľov a hodnôt ich spoločnosti
  4. ekonomické štruktúry a chovanie, ktorú sú úspešné v jednom sociálnom a kultúrnom systéme, môžu v inom zlyhať
  5. klasická predstava o stratégii je produktom americkej kultúry a amerického hodnotového systému
  6. vďaka stálemu rastu amerického vplyvu v svetovej ekonomike a predovšetkým vďaka vplyvu americkej teórie manažmentu máme niekedy tendenciu považovať tieto princípy za jediné zmysluplné a možné

Záver

Anglosaské kultúry USA a Veľkej Británie majú sklon k individuálnemu modelu stratégie založenému na slobodnom podnikaní, ktoré sa explicitne nespolieha na štát. Naopak tradičný nacionalizmus Francúzska a Nemecka a rozvojová rola štátu v Japonsku vytvorili k anglosaskému modelu alternatívu – v týchto krajinách bola angažovanosť štátnych zdrojov chápaná ako prirodzená a dôležitú súčasť strategického manažmentu.
Rovnako by sme mohli poukázať na rozdiely v štruktúre kapitálového trhu a ich implikáciu pre správu akciových spoločností, firemné stratégie a strategické ciele.
Anglosaské ekonomiky sú typické relatívne oddeleným vzťahom medzi rozptýlenými vlastníkmi akcií a podnikovým manažmentom. Naopak v krajinách ako je Nemecko, Rakúsko, Švajčiarsko alebo Japonsko hrajú centrálnu úlohu vlastníkov banky a ich predstavitelia ovládajú dozorné rady.

Komentáre k článku Základné teórie strategického manažmentu (4)

  1. Ako prístupy z rôznych škôl strategickej teórie ovplyvňujú rozhodovanie vo veľkých korporáciách?

  2. Rôzne školy strategického manažmentu, ako klasická, evolučná, behaviorálna a systémová, ponúkajú odlišné metódy a prístupy k rozhodovaniu. Tieto teórie ovplyvňujú, ako manažéri vnímajú externé prostredie, internú dynamiku podniku, a ako plánujú a implementujú stratégie zamerané na dosahovanie konkurenčnej výhody a dlhodobého rastu.

  3. Je možné uplatniť univerzálny model strategického manažmentu naprieč rôznymi kultúrami a ekonomickými systémami?

  4. Aplikácia univerzálneho modelu strategického manažmentu môže byť problematická, keďže rôzne kultúry a ekonomické systémy majú odlišné hodnoty, normy a očakávania, ktoré môžu ovplyvniť účinnosť jednotlivých strategických prístupov. Preto je často potrebné prispôsobiť strategické riadenie lokálnym podmienkam.

Poradňa

Potrebujete radu? Chcete pridať komentár, doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥