Seriál o vírnikoch 1: Prilieta jeho veličenstvo Vírnik

Vírnik. Úžasný a spoľahlivý lietajúci stroj, ktorý pre svoj let a stabilitu využíva jednoduché fyzikálne zákony. Zatiaľ čo iné lietadlá prešli v posledných rokoch veľkým technologickým vývojom, vírnik nepotreboval vďaka svojmu geniálnemu princípu žiadne výrazné zdokonalenia. Toto konštrukčne jednoduché a cenovo dostupné lietadlo je ideálne na športové a rekreačné ultraľahké lietanie. Vírnik, nazývaný tiež gyroplán, anglicky autogyro, je motorové lietadlo ťažšie ako vzduch s rotujúcimi plochami uvádzanými do pohybu autorotáciou vznikajúcou dopredným pohybom vyvíjaným motorickou silou, ktorá nie je priamo prenášaná na rotujúce nosné plochy. Vírnik spolu s vrtuľníkom patria medzi rotorové lietadlá, existujú medzi nimi ale výrazné rozdiely. Zatiaľ čo rotor helikoptéry je permanentne poháňaný motorom, rotor vírnika je poháňaný prevažne vzduchom prúdiacim pomedzi listy rotora.

Letecké testy online

Pripravte sa na teoretické skúšky z letectva a vyplňte si letecké testy. Testy s otázkami z oblasti letectva, založené na leteckých predpisoch. On-line letecká škola a teoretická príprava na pilotné skúšky pre pilotov a technikov lietadiel a vrtuľníkov Vám uľahčí získať pilotný preukaz. Znalosti a vedomosti potrebné pre budúcich pilotov lietadiel a vrtuľníkov: PPL(A), CPL(A), UL(A), PPL(H), CPL(H), UL(H), ATPL(A), ATPL(H). Pozrite si Zoznam testov z letectva.

Hranice aj kobylky

Nízke prevádzkové náklady a schopnosť pomalého letu robia z vírnika ideálny kompromis medzi ultraľahkým lietadlom a vrtuľníkom. Svoje uplatnenie nachádza nie len v športovom letectve. V mnohých krajinách ho využívajú na poľnohospodárske účely: postreky plodín, ochranu prírodných rezervácií, hliadkovanie lesných porastov či v aktívnom boji proti premnoženému hmyzu (kobylky). V rozvojových krajinách je vďaka nízkej spotrebe používaný pri patrolovaní ochranných zón, diaľnic, ochrane hraníc štátov či hliadkovaní ropovodov a plynovodov. Vírnik našiel svoje veľké uplatnenie okrem civilného aj vo vojenskom letectve (o tom si povieme v niektorom v ďalších z pokračovaní nášho Seriálu o vírnikoch).

Ako to lieta?

Mnohým určite napadne otázka, ako toto lietajúce zariadenie vlastne lieta? Vírnik je schopný letieť pôsobením aerodynamických síl, ktoré vznikajú na jednom alebo na viacerých nepoháňaných nosných rotoroch v podstate so zvislými osami. Rotor vírnika nie je poháňaný a roztáča sa pôsobením aerodynamických síl pri doprednom lete. Keď stroj, poháňaný zadnou vrtuľou naberá rýchlosť na vzletovej dráhe, okolitý vzduch začne roztáčať rotor a autogíra sa vznesie do vzduchu. Môže dosahovať rýchlosť okolo 160 km/h. Vírnik nedokáže zavisieť nad jedným miestom, dokáže ale letieť veľmi pomaly (len 30 – 40 km/h). Prakticky ale dokáže vírnik visieť na jednom mieste, ak rýchlosť protivetra je 30 – 40 km/h.
Vírnik potrebuje na vzlietnutie istý rozbeh po dráhe a na rozdiel od vrtuľníka nemôže odštartovať zvislo. Vzletová dráha sa pohybuje od 30 do 150 metrov. Na pristátie bežne stačí vírniku dráha 5 – 20 metrov. Vírnik nedokáže vo vzduchu zastať, po zatiahnutí plynovej páky vírnik spomalí a začne pomaly kontrolovane zostupovať. Pri pridaní plynu vírnik pokračuje v normálnom doprednom lete.

Výhody vírnika

Medzi hlavné výhody vírnika patria:

  • možnosť veľmi pomalého dopredného letu
  • dostupná cena vírnika
  • stavebnicové skladanie bez nutnosti zvárania
  • ľahká ovládateľnosť
  • cenovo nenáročná prevádzka
  • krátky štart a pristátie (nevyžaduje letisko)
  • výhodné hangárovanie
  • jednoduchá údržba

Viac sa o vírnikoch dozviete o týždeň v druhom pokračovaní nášho Seriálu o vírnikoch.

Komentáre k článku Seriál o vírnikoch 1: Prilieta jeho veličenstvo Vírnik (13)

  1. Vírniky boli kedysi v bývalom československu vyrábané pokútne po garážach a tak. Je dobré, že tento koncept nezanikol a že sa rozvíja i dnes vo veľkej miere. Komunisti v rámci Zvazarmu túto činnosť veľmi nepodporovali. Zohnať motor bola vtedy záležitosť piatich rokov.

  2. Veľkými osobnosťami vírnikového lietania v ČSSR boli Drdla, Kunovský a Netopil. Ich nadšenie nepoznalo hraníc.

  3. O koních jsem neslyšel :-). Bezmotorové vírniky byli většinou tažené auty. Jako psal na webu pan Čech: „Bylo vypracováno několik návrhů včetně návrhu s tlačnou vrtulí za posádkou, avšak v té době z bezpečnostních důvodů bylo od tohoto progresivního provedení upuštěno a motor Walter Mikron III. o 65 koních při 2650 ot/min byl namontován před posádku. Vznikla tak DX-3. Zkoušky probíhaly od 14.6.1965 do konce července. Uskutečnilo se 36 startů. Ukázalo se jako nevyhovující rotorový list (z vrtulníku HC-102), který svým profilem i přes různé úhly natáčení nevytvářel potřebný vztlak.“

  4. Kedysi som lietal na vírniku v Kbeloch, vtedy to ešte bolo mimo Prahy. Je dobré, že sa vírniky opäť vracajú na našu oblohu.

  5. Vírnik je cenovo dostupné a konštrukčne jednoduché lietadlo, ktoré umožňuje veľmi pomalý let a krátke vzlety a pristátia, čo ho robí ideálnym pre športové a rekreačné lietanie.

  6. Je etické využívať vírniky na poľnohospodárske účely ako sú postreky plodín, vzhľadom na potenciálne škodlivé dopady na životné prostredie?

  7. Zatiaľ čo využitie vírnikov môže zvýšiť efektivitu poľnohospodárskych operácií, je dôležité zvážiť environmentálne dôsledky, najmä s ohľadom na používané chemikálie, aby sa minimalizoval ich negatívny vplyv na životné prostredie.

Poradňa

Potrebujete radu? Chcete pridať komentár, doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥