Stredná a východná Európa je sľubným prostredím pre predajcov luxusného tovaru, pričom český trh je najlepšou voľbou pre luxusné a prémiové značky.
Kľúčovými faktormi, ktoré lákajú luxusné značky do strednej a východnej Európy, sú miestne bohatstvo, rastúca túžba zákazníkov po západnom životnom štandarde a potenciál miest prilákať veľké množstvo turistov a návštevníkov, ako odhaľuje správa spoločnosti Colliers: „ Luxusné retail značky v regióne CEE-6 “.
Sľubné vyhliadky pre luxusný retailv krajinách CEE-6 [1]
Región strednej a východnej Európy je pravdepodobne jedným z najdynamickejšie sa rozvíjajúcich regiónov na svete, v ktorom je rastúca stredná trieda, ako aj niekoľko veľmi bohatých jednotlivcov.
Rýchly rozvoj je sprevádzaný výrazným nárastom požiadaviek na západný životný štandard, a tento trend sa prejavuje najmä medzi spotrebiteľmi počas obchodných a turistických ciest.
Silviu Pop, riaditeľ prieskumuRumunsko a CEE v spoločnosti Colliers, uvádza: „Podľa údajov Eurostatu z roku 2022 o disponibilnom príjme v krajinách strednej a východnej Európy je potrebné mať ročný príjem od 18 000 EUR v Rumunsku do takmer 38 000 EUR v Česku, aby človek patril medzi 1 % najbohatších. Naopak, zámožní ľudia v Nemecku, Francúzsku a Holandsku zarábajú ročne približne 90 000 EUR, zatiaľ čo v Španielsku je referenčná hodnota 60 000 EUR. Vstupná hranica medzi 10 % alebo 20 % najbohatších v niektorých západoeurópskych krajinách je porovnateľná s 1 % najbohatších v niektorých krajinách strednej a východnej Európy“.
„Hoci sa údaje môžu spočiatku zdať neperspektívne, je dôležité vziať do úvahy historický kontext: Západná Európa má za sebou desaťročia väčšej akumulácie kapitálu ako krajiny strednej a východnej Európy, ktoré boli do roku 1989 brzdené komunizmom. Krajiny CEE-6 ich však rýchlo dobiehajú. V rokoch 2005 až 2022 sa hranica príjmu pre 1 % najvyšších príjmov vo všetkých krajinách CEE-6 viac ako zdvojnásobila, pričom v Bulharsku sa zvýšila takmer šesťnásobne. Naproti tomu krajiny ako Španielsko, Francúzsko, Nemecko a Holandsko zaznamenali nárast len o 55 % až 67 %, čo je menej ako polovica miery rastu väčšiny krajín CEE-6,“ dodáva.
Dominika Jędrak, riaditeľka pre prieskum a poradenstvo Poľsko a CEE v spoločnosti Colliers, dodáva: „Existuje mnoho dôvodov na optimizmus, pokiaľ ide o rast príjmov v strednej a východnej Európe, najmä vo vyšších triedach, z čoho profitujú predajcovia luxusného tovaru. Zatiaľ čo pozornosť je síce upriamená na lokálnu kúpnu silu,, zlepšuje sa aj cestovanie a turizmus. Hoci krajiny CEE regiónu zatiaľ nemôžu konkurovať globálnym centrám pre luxusné nákupy, ich menej preplnené trhy ponúkajú retailistom vyššie marže, čo potvrdzujú aj údaje“.
Luxusné módne značky v krajinách CEE-6
Správa poskytuje analýzu 179 značiek, ktoré boli rozdelené do troch skupín: najvyšší a ašpiratívny luxus, dostupný luxus, prémiové značky.
Z analýzy vyplýva, že luxusné a prémiové značky sa najčastejšie rozhodujú prečeský trh, a uprednostňujú ho pred poľským. Je to viditeľné najmä v počtenajvyšších luxusných značiek, kde takmer80 % z nich pôsobilo vČeskej republike následne Poľsku ako aj v Rumunsku.
V Poľsku a Rumunsku sa značky objavujú prevažne v multibrandových predajniach, zatiaľ čo v Českej republike trh zaznamenáva vyššie zastúpenie vo monobrandových predajniach.
Vyspelosť trhov s luxusnými značkami
Česká republika vyniká ako najrozvinutejší trh pre luxusné značky v regióne strednej a východnej Európy. Vďaka dobre rozvinutej retailovej infraštruktúre sa Praha stala centrom pre high-end módu a luxusný tovar.
Poľsko a Maďarsko možno považovať za rozvíjajúce sa trhy s vynikajúcimivyhliadkami na rast pre luxusné značky. Spočiatku luxusné značky vstupovali na tieto trhy prostredníctvom multibrandových obchodov a partnerstiev. Po dosiahnutí úspechuv týchto formátoch sa teraz mnohé značky snažia otvoriť svoje vlastné predajne, aby využili rastúci dopyt. Rumunský trh s luxusným tovarom je charakteristický prevažne multibrandovými predajňami a partnerskými predajňami. Slovensko a Bulharsko sú v počiatočnom štádiu rozvoja trhu.
„Posledných 10 až 15 rokov bolo pre luxusný retail v strednej a východnej Európe priaznivých. S rastúcim disponibilným príjmom, nižšími životnými nákladmi a rýchlym hospodárskym rastom v krajinách CEE-6 v kombinácii so silnou túžbou po západnom životnom štýle by nasledujúce desaťročie malo byť ešte sľubnejšie, ak budú súčasné trendy pokračovať,“ uzatvára Jedrak.
Luxusný retail na Slovensku
Retailové prostredie na Slovensku charakterizujú prevažne tradičné nákupné centrá, ktoré tvoria približne 66 % celkovej retail ponuky. Z geografického hľadiska vystupuje región hlavného mesta Bratislavy ako centrum rozvoja retailu, v ktorom sa nachádza viac ako tretina celkovej retailovej ponuky v krajine. „Nedávna expanzia zvýšila nasýtenosť mesta retailom na viac ako 800 m2 plochy nákupných centier na 1 000 obyvateľov, čo ju radí medzi najvyššie v Európe.Najväčšie nákupné centrá v krajine sú sústredené v hlavnom meste s významnými prevádzkami ako Eurovea, Nivy, Aupark, Avion a Bory Mall,“ hovorí Lenka Štibraná, expertka pre Retail Agency a Property Management v Colliers.
Celkovo je segment luxusného retailu na Slovensku obmedzený, čo je spôsobené predovšetkým relatívne malým počtom obyvateľov a nižšou úrovňou priemerného príjmu v porovnaní s ostatnými európskymi krajinami. High-endové značky súsústredené prevažne v Bratislave, kde sa prezentujú v rámci nákupných centier buď prostredníctvom mono-brandových alebo multibrandových predajní.
[1] Česko, Slovensko, Poľsko, Maďarsko, Rumunsko a Bulharsko