Benchmarking
Benchmarking je proces výmeny informácií prostredníctvom série meraní výkonnosti organizácie (procesov), s využitím štandardov známych ako „benchmarky“ je možné identifikovať najlepších v danej oblasti.
Následne je analyzovaný a identifikovaný spôsob dosahovania týchto výsledkov, aby tí, ktorí očakávajú zlepšenie, mohli prevziať a využiť spôsob dosahovania týchto najlepších výsledkov
Benchmarking sa zameriava predovšetkým na:
- kľúčové oblasti – najmä to čo je dôležité a čo naliehavé)
- kvantifikovateľné ukazovatele –patria tu ukazovatele smerujúce k stavu kde sme my, kde sú oni
- prostredie, v ktorom sa podáva výkon – naznačuje aké sú podmienky
- metódy, postupy, procesy – naznačujú ako to robia oni, ako to robíme my
- prevzatie, prispôsobenie najlepších praktík (best practices)
- aplikáciu najlepších praktík (skúseností) v organizáci.
Kroky a základné fázy benchmarkingu
Prvá a najdôležitejšia fáza je plánovanie a zber údajov. Hlavnými činnosťami v tejto fáze sú:
- výber a definovanie kritických faktorov úspechu
- stanovenie indikátorov na meranie kritických faktorov úspechu
- meranie hodnôt indikátorov organizáciou.
V druhej analytickej fáze sa porovnávajú namerané hodnoty indikátorov.
Tretia fáza integrácie pozostáva z preskúmania relevantných podnikových procesov a Identifikácie oblastí pre zlepšenie
V poslednej fáze nazývanej fáza akcie, ktorú je možné definovať na základe jej krokov ako monitorovanie stavu, plánovanie a implementácia zlepšení, prebratie “best practice” od benchmarkingových partnerov.