Vývojové fázy (etapy) strategického riadenia a rozvoj teórie a praxe strategického riadenia. Vývojové fázy strategického riadenia sú:
- dlhodobé plánovanie
- strategické plánovanie
- systém strategického riadenia
- strategické riadenie založené na zmene
- spolupracujúce stratégie, hyperkonkurencia
- integrované strategické riadenie
Dlhodobé plánovanie
- 50. – 60. roky 20. storočia
- bolo pre ňu príznačné využívanie metód dlhodobého plánovania
- toto obdobie sa vyznačovalo stabilnými vonkajšími podmienkami a dostatkom zdrojov,
- prvá fáza je založená na finančnom plánovaní,
- podniky kladnú dôraz na zostavovanie ročných rozpočtov a krátkodobých plánov,
- rozpočty stanovujú nákladové limity pre príslušné činnosti,
- ide o krátkodobé plánovanie orientované do vnútra podniku, preferuje finančné ukazovatele, neustále sledovanie výnosov a nákladov.
Strategické plánovanie
- koniec 60. rokov a začiatok 70. rokov 20. storočia
- nazýva sa strategické plánovanie.
- strategické plánovanie stanovuje strategické ciele a formuluje stratégiu podniku ako spôsob dosahovania cieľov,
- je dôsledkom prudko sa meniacich podmienok, napr. vznik energetických kríz, nástup osobných počítačov, objavenie sa ekologických hrozieb a pod.
- podnik začína byť chápaný ako otvorený systém, ktorý závisí od svojho okolia (vzťah zákazníci a konkurenti) a vnútorného prostredia
- v 2. fáze finančné plánovanie je doplnené o dlhodobé alebo prognosticky podložené plánovanie (fin. ukazovatele sú prognózované na niekoľko rokov vopred, používajú sa prognostické metódy, dlhodobé plánovanie sa prejavuje v efektívnejšej alokácií zdrojov).
Systém strategického riadenia
- druhá polovica 70. rokov 20. storočia
- chápe sa ako systém strategického riadenia,
- strategické riadenie doplnilo strategické plánovanie o implementáciu, hodnotenie a kontrolu stratégie a chápe sa ako súvislý proces so spätnou väzbou,
- nazýva sa tiež environmentálne alebo externe orientované plánovanie,
- zvláštna pozornosť venuje makroekonomickým, sociálno-demografickým a technologickým trendom a pôsobeniu konkurenčných síl na trhu,
- dôraz sa kladie na hľadanie nových spôsob ako definovať a uspokojiť potreby zákazníkov,
- ide o zlepšenie strategickej pozície podniku cez vypracovanie, hodnotenie a výber variantných stratégií vrcholovým vedením.
Integrované strategické riadenie
- strategické riadenie založené na zmene, spolupracujúce stratégie, hyperkonkurencia
- začiatok 90. rokov 20. storočia
- nemá jednotné pomenovanie, vyskytujú sa pojmy strategické riadenie založené na zmene, spolupracujúce stratégie, hyperkonkurencia,
- strategické riadenie založené na zmene vzniká v dôsledku zložitého a turbulentného prostredia, podstatou tejto S je prispôsobovať sa neustále sa meniacemu prostrediu,
- spolupracujúce stratégie sa prejavujú v zakladaní aliancií, partnerstiev a sietí,
- splynutím všetkých predchádzajúcich faktorov do jedného procesu vzniká štvrtá vývojová fáza, ktorá sa nazýva integrované strategické riadenie,
- vedie k trvalejšej konkurenčnej výhode,
- predstavuje komplexný proces riadenia strategického rozvoja podniku.