Vodcovské role manažéra
Strategicky manažér zastáva mnoho rozličných vodcovských rolí:
- je tvorcom stratégie, ktorý musí prejaviť tvorivosť, intuíciu a originálnosť a súčasne je realizátorom stratégie, ktorý musí byt presvedčivý pri jej propagácii, vytrvalý pri riešení problémov a konfliktov a schopný administrátor ovládajúci každodenný chod podniku,
- niekedy musí byt autoritatívny, inokedy vnímavý poslucháč a kompromisný rozhodovateľ,
- v niektorých situáciách je najvhodnejší participačný a kolegiálny prístup.
Mnohé aktivity a udalosti vyžadujú osobnú účasť a sú náročné na čas, kým iné potrebujú len formálnu angažovanosť, keď podrobnosti sú delegované na podriadených.
Strategické myslenie
Strategický manažér, aby zvládol úlohu mozgového centra, musí strategicky myslieť:
- strategické myslenie je opakom lineárneho, mechanického myslenia, ktoré má sklon opakovať už známe a overené riešenia, postupovať podľa vyskúšaných šablón, uspokojovať sa s malými a istými cieľmi, nepodstupovať riziko cesty do neznáma,
- strategické myslenie je reakciou na často a nepredvídateľne sa meniace vonkajšie prostredie podniku, keď aj za takýchto okolností je potrebné zabezpečiť prosperitu a prežitie podniku,
- namiesto analýzy a extrapolácie sa zdôrazňuje tvorivosť a invencia,
- to najdôležitejšie, čo sa očakáva od strategického manažéra je originálna myšlienka, nápad, hlboký a objavný prienik do riadeného podniku a podnikateľského prostredia.
Tri druhy procesu myslenia
Kenichi Ohmae identifikoval tri druhy procesu myslenia:
- Mechanické myslenie sa vyznačuje priamočiarym uvažovaním. Je typické pre racionalizačné analýzy, ktorých cieľom je zdokonaliť súčasný stav zmenou vnútornej štruktúry, pričom celok i jednotlivé prvky zostávajú zachované, tento druh myslenia nevedie k novým, originálnym alebo prevratným riešeniam.
- Intuitívne myslenie pracuje metódou hlavného článku. Celok sa posudzuje na základe vybratého prvku, ktorý sa považuje za centrálny a rozhodujúci. Prijímajú sa rýchle a jednoznačné riešenia, avšak jestvuje riziko, či bol odhalený skutočný strategický problém.
- Strategické myslenie je kombináciou racionálnej analýzy a vychádza z prirodzeného usporiadania pôvodného stavu veci a syntézy, ktorá je založená na opätovnom poskladaní jednotlivých rozdielnych častí do nového tvaru.
Princípy strategického myslenia
Princípy strategického myslenia v ucelenej podobe sformuloval Zdeněk Souček:
- Myslenie vo variantoch – musí zabezpečiť, aby vedenie podniku nikdy nebolo prekvapené takými zmenami, ktoré možno reálne predvídať.
- Systémové myslenie – javy sú tu chápané komplexne v ich vonkajších a vnútorných súvislostiach, jeho úlohou je koordinovať a zosúladiť činnosti podniku tak, aby sa dosiahol maximálny súhrnný efekt.
- Interdisciplinárne myslenie – pri tvorbe stratégie sa musia využívať poznatky a metódy rôznych vedných disciplín, ich vzájomná konfrontácia umožní vznik originálnych námetov.
- Tvorivý spôsob myslenia – prináša nové, netradičné myšlienky, ktoré zvyčajne vyvolávajú najvyšší efekt, je opakom rutinovaného myslenia, ktoré opakuje už známe riešenia.
- Syntéza exaktného a intuitívneho myslenia – použitie exaktných metód vyvoláva požiadavku na presnú formuláciu cieľov a ich kvantifikáciu, intuícia vnáša do stratégie nové, nezvyčajné námety.
- Myslenie v čase – (poopravené, časom preformulované) dynamický pohľad pri strategickom riadení je úplne nevyhnutný, pretože stratégia sa zvyčajne vzťahuje na dlhé obdobie.
- Spätnoväzobné myslenie – (merateľné výsledky, kontrola, korekcia.), činnosť podniku je nielen ovplyvňovaná stavom jeho okolia, ale na svoje okolie aj veľmi výrazne spätne pôsobí, spätné väzby existujú aj medzi procesmi vnútri podniku.
- Vedomie nikdy neukončenej práce – je spôsobované spätnou väzbou jednotlivých opatrení, vývojom faktorov ovplyvňujúcich stratégiu a zmenou samotných cieľov.
- Agregované myslenie – (na seba nabaľuje poznanie, máme viac informácií, vedomostí.), stratégiu je potrebné spracovávať prevažne v určitých súborných ukazovateľoch na rozdiel od detailných javov taktického a operatívneho riadenia.
Na zvládnutie a osvojenie strategického myslenia musí manažér splniť niekoľko nevyhnutných podmienok, ktorými sú intelekt, vzdelanie, prax, sociálna zrelosť, motivácia, vôľa a iné.
Vývojové fázy strategického riadenia
Vývojové fázy (etapy) strategického riadenia nájdete na stránke Vývojové etapy strategického riadenia.
Názorové koncepcie v oblasti strategického riadenia
Názorové koncepcie, prístupy v oblasti strategického riadenia a úrovne strategického riadenia nájdete na stránke: Koncepcie a úrovne strategického riadenia.