Základné aspekty vládnych systémov
Medzi základné aspekty vládnych systémov patria:
- právny aspekt
- aspekty riadenia a teórie organizácie
- ekonomický aspekt vo verejnej správe
- sociálny aspekt
Právny aspekt vládnych systémov
- Prístup rozvíjaný vedou správneho práva
- Štúdium právnych noriem upravujúcich organizáciu a výkon štátnej správy a samosprávy
- Právny rámec verejnej správy, ktorý nie je základným východiskom pre formovanie demokratickej štátnej správy a samosprávy
Aspekty riadenia a teórie organizácie
- Správa je osobitným druhom riadiacej činnosti, pričom ide o permanentnú činnosť
- Verejná správ je zameraná na reguláciu jednotlivých činností štátnej správy a samosprávy
- Princípy formulované teóriou riadenia organizácie majú všeobecný charakter a možno ich preto využívať aj vo verejnej správe
- Vhodné štrukturálne usporiadanie – význam optimalizácie štátnej správy a samosprávy – nadviazať na poznatky teórie organizácie, najmä pokiaľ ide o spôsob deľby práce, prideľovanie činnosti organizačným jednotkám, vymedzenie právomoci a zodpovednosti, typy organizačných vzťahov medzi organizačnými stupňami, veľkosť jednotiek a pod.
Aspekt – ekonomika vo verejnej správe
- Ekonomické účinky verejnej správy
- Štátna správa a samospráva nie je samoúčelná, ale má za úlohu zabezpečovať komplexný sociálno-ekonomický rozvoj spracovaného celku
- Štátna správa a samospráva má zabezpečovať rozvoj regiónov, rozvoj komunálneho vlastníctva, samosprávnu finančnú politiku a podporu podnikateľských aktivít
Aspekt sociálny
- Zákonitosti charakteru sociálno-psychologického a sociologického
- Aplikácia vied o človeku v systéme riadenia(úradník – občan)
- Činnosti štátnej správy a samosprávy smerom k občanovi môžeme chápať ako služobné činnosti (služby občanovi)
Podstata vládnych systémov
- Štát – subjekt s vecnou a fiškálnou funkciou
- Štát – forma organizácie ľudskej spoločnosti, ktorá je budovaná na politickom základe a uplatňuje svoju suverenitu na určitom území
- Verejná moc národa, konštitucionálne organizovaná a vybavená výkonným aparátom
- Štát tvoria verejné úrady a inštitúcie, ktorých funkcia je odvodená z politických procesov
- Zohľadňujú sa verejné záujmy ekonomické, politické a sociálne
- Štát môže mať rozdielne formy, v závislosti na forme organizácie štátnej moci, spôsoboch jej uplatňovania
- Štát – prvok ekonomického systému
- Donucuje ostatné prvky systému vykonávať určité aktivity, ktoré by inak nevykonávali a naopak iným ich prirodzeným aktivitám zabrániť
- Moc je právne podložená (ústavou a inými právnymi normami), že ide o práve všeobecne uznané a zároveň výlučné, to znemená právo, ktoré má len štát
- Formy štátu sa líšia práve tým, ako štát túto moc získava, s akými cieľmi a pomocou akých prostriedkov je užíva
- V demokratickom štáte – moc dobrovoľne delegovaná (ako v politickom, ta aj v ekonomickom zmysle)
- V demokratickom štáte výkonná zložka štátneho mechanizmu pod kontinuálnou verejnou kontrolou
Čo vymedzuje formu štátu?
Formu štátu vymedzuje:
- Štátny režim – metódy uskutočňovania štátnej moci – štáty demokratické a nedemokratické (totalitné)
- Forma vlády – sústava štátnych orgánov a ich vzájomné vzťahy a vzťahy medzi štátnou mocou a obyvateľstvom (monarchie a republiky)
- Forma usporiadania štátu – územno-organizačná štruktúra
Typy a príklady štátoprávnych usporiadaní
- V sústave vzťahov medzi štátom ako celkom a jeho časťami – skladba a pôsobnosť ústredných a miestnych orgánov – štáty unitárne a federálne
- Prezidentský systém vládneho režimu – USA, juhoamerické štáty, ázijské a africké štáty – osobitná politická situácia v tom čase, kedy vznikal
- USA – vzťah výkonnej a zákonodarnej moci nebol základným politickým konfliktom, nebolo treba oddeľovať hlavu štátu od vlastnej výkonnej moci
- Parlamentný systém vládneho režimu (parlamentarizmus) je tradičný pluralitno-demokratický systém, založený na klasickej deľbe moci (zákonodarná moc, výkonná moc, súdna moc) spojenej so suverenitou občianskej spoločnosti a je typický hlave pre európskej štátne útvary.
- V republikách i monarchiách vychádza z konštitucionalizmu (ústavu), z tzv. reprezentatívnej demokracie (existencie voleného parlamentu) a pri deľbe moci na zákonodarnú, výkonnú a súdnu predpokladá určitú spoluprácu medzi legislatívou a exekutívou (parlamentom a vládou).