V týchto dňoch si pripomíname 100 rokov od prvého letu pilotovaného vrtuľníka. Paul Cornu, výrobca bicyklov vzlietol na vrtuľníku 13. 11. 1907. Stal sa tak prvým človekom na svete, ktorý sa vertikálne vzniesol v ovládateľnej helikoptére a uskutočnil voľný let. Jeho helikoptéra mala dva proti sebe sa otáčajúce rotory, aby sa predišlo krútiacemu momentu. Niektoré časti ovládania boli vytvorené umiestnením prídavných krídel v tvare listov rotoru pod rotorom. Na zemi stál človek, ktorý celý stroj stabilizoval prostredníctvom tyčí. Cornu sa takto pred sto rokmi vydržal vznášať asi meter nad zemou 20 sekúnd. Kvôli nespoľahlivému ovládaniu sa lietajúci stroj nikdy nepremenil na praktický vrtuľník.
Prvý gyroplán
K zostrojeniu prvého gyroplánu došlo ešte rok predtým. Pokusy a testy, ktoré položili základ pre vytvorenie prvého gyroplánu, vykonali bratia Louis Bréguet a Jacques Bréguet v roku 1906. Projekt zastrešoval profesor Charles Richet a takzvaný Bréguet-Richetov gyroplán č. 1 (Bréguet-Richet Gyroplane No. 1) sa vo vzduchu udžal jednu minútu. Stalo sa tak 24. augusta 1907 (niektoré zdroje uvádzajú 29. september 1907). Tento čin sa považuje za prvý vertikálny let na svete. Bez kontrolného systému to prakticky ale helikoptéra nebola.
Prvá helikoptéra
Až v júni 1909 Igor Sikorsky zostrojil svoju prvú helikoptéru, S-1 v ruskom Kyjeve. Drevený kokpit vážil cez 200 kilogramov a mal duálne koaxiálne rotory. Dve čepele boli ale neefektívne a najvýkonnejší motor, ktorý bol v tom čase k dispozícii (20 kW Anzani motor – 25 konských síl) sa nedokázal sám uniesť. O rok neskôr zostrojil Sikorsky vrtuľník S-2 s trojlistovým rotorovým systémom. Po ďalšom neúspechu sa Igor Sikorsky preorientoval na lietadlá, aby sa o 30 rokov znovu vrátil do vrtuľníkového priemyslu.
Ďalšie informácie
Viac informácií nájdete na Helicopter Development in the Early Twentieth Century.
Túžba človeka po lietaní sa naplnila zostrojením prvého použiteľného lietadla začiatkom minulého storočia. Ľudia sa však neuspokojili a chceli zostrojiť lietadlo, ktoré by mohlo štartovať aj pristávať kolmo na zem. Pomenovali ho helikoptéra – vrtuľník. Trvalo ešte takmer 40 rokov, kým bol postavený prvý prakticky použiteľný vrtuľník, ale prvý úspešný krok ktomu spravil francúzsky obchodník s bicyklami Paul Cornu už 13. novembra 1907 – pred 95 rokmi.
Keď sa v roku 1903 bratom Wrightovcom z USA podarilo ako prvým na svete zdvihnúť do vzduchu prístroj ťažší ako vzduch, zachvátilo svet letecké nadšenie. Európa si uvedomila náskok Ameriky a chcela ho dohnať.
Pokúsil sa o to aj bohatý Francúz írskeho pôvodu Earnest Archdeacon. Bol leteckým nadšencom a chcel, aby sa Francúzsko stalo svetovou leteckou veľmocou. Archdeacon spolu s ďalším úspešným podnikateľom Henrym Deutschom vypísal na tie časy astronomickú odmenu 50-tisíc frankov. Určená bola pre toho, kto ako prvý prekoná súvislým letom na lietadle vzdialenosť väčšiu ako jeden kilometer.
V roku 1905 došla z Ameriky šokujúca správa, že sa bratom Wrightovcom podarilo preletieť ohromujúcu vzdialenosť 39 kilometrov. Víťaz súťaže sa zdal jasný, ale Archdeacon odmietol správe uveriť a adresoval Wrightovcom otvorený list. Oznámil im v ňom vypísanie odmeny a vyzval ich, „aby si spravili krátky výlet do Francúzska a vyzdvihli si túto malú cenu“. Bratia však dali prednosť predaju svojich lietadiel v Amerike a ochrane svojho patentu. Na výzvu nikdy nereagovali. Otvoril sa tak priestor pre zatiaľ menej úspešných konštruktérov z Európy.
Do stavby rôznych lietajúcich strojov sa pustilo množstvo nadšencov. Často bol ich jediným predpokladom dostatok odvahy. Jedným z nich bol Paul Cornu, francúzsky mechanik, ktorý vlastnil dielňu na výrobu bicyklov v Lisieux, meste na severozápade Francúzska. Osvojil si myšlienku, s ktorou prišiel pred viac ako 500 rokmi geniálny Leonardo da Vinci. Ten vo svojich náčrtoch nakreslil lietajúci stroj, ktorý mal štartovať a pristávať kolmo na zem.
Cornu patril medzi tých, ktorí mali odvahu a nápad, ale chýbali im peniaze. Rok po Wrightovcoch úspešne vyskúšal 14-kilogramový model vrtuľníka. Cítil, že má šancu vypísanú odmenu získať. Stavbu skutočného vrtuľníka musel financovať s pomocou 125 priateľov. Každý mu poskytol 100 frankov, čo bolo v tých časoch veľa peňazí. V auguste 1907 bola stavba ukončená.
Pred zvedavcami stál stroj, ktorý dokazoval, že ho postavil človek, ktorý sa živil výrobou a predajom bicyklov. Vrtuľník stál na štyroch kolesách z bicykla. Poháňali ho dva rotory. Ich listy pripomínali skôr krídla hmyzu a usadené boli na niečom, čo tiež pripomínalo veľké koleso bicykla. Zvyšok stroja bol kombináciou oceľových rúrok a drôtených výpletov, ktoré mu mali dať dostatočnú pevnosť. Stroj poháňal motor s poetickým názvom Antoinette.
Cornu sa spočiatku neodvážil riadiť svoj výtvor. Na sedačke pilota ho pri prvých pokusoch zastúpilo takmer 60-kilogramové vrece piesku. Deň, v ktorý sa Francúz zapísal do histórie, prišiel 13. novembra 1907. Vtedy sa vrtuľníku podarilo vzniesť do výšky 30 centimetrov a vydržal tam asi 20 sekúnd. O niekoľko dní „lietajúci bicykel“ – tak ho opísala vtedajšia tlač – údajne absolvoval niekoľkominútový let v malej výške. „Lietadlo sa odlepilo od zeme všetkými štyrmi kolesami,“ opísal let Cornu. Toto jeho tvrdenie však nebolo fotograficky dokázané.
Ranou pre Cornuove ambície bola správa z januára nasledujúceho roku. Odmenu 50-tisíc frankov vyhral iný Francúz – legendárny Henry Farman. Ten zostrojil lietadlo s pevným krídlom a preletel s ním určenú vzdialenosť. Cornu potom svoje pokusy ukončil. Trvalo ešte takmer 40 rokov, kým sa stal vrtuľník prakticky využiteľným, ale o tom, že Cornu zostrojil prvý vrtuľník, dnes pochybuje málokto.
Od tých čias sa vrtuľníky uplatnili v doprave, záchranných systémoch či na stavbách. Ako po väčšine vynálezov, aj po tomto s radosťou siahli vojaci. Málo ľudí vie, že vrtuľníky začali aj spojenecké nálety na Irak vo vojne v Perzskom zálive. Niekoľko amerických bojových vrtuľníkov Apache zničilo predsunuté rádiolokátory irackej obrany a tým ju oslepilo. Cesta bola otvorená. Či si však Cornu predstavoval takéto využitie svojho vynálezu, je otázne.
25.5.1856 – Vo Zvolene sa narodil Ján Bahýľ. Študoval v Banskej Štiavnici, neskôr na Vojenskej technickej akadémii vo Viedni. V roku 1895 zverejnil svoj vynález vrtuľníka. Poháňal ho benzínový motor a vzniesol sa do výšky 1,5m, neskôr do 4m.
30.5.1897 – Slovenský konštruktér a vynálezca Ján Bahýľ, uskutočnil pred vojenskou komisiou v Bratislave motorový let a s vrtuľníkom vlastnej konštrukcie sa vzniesol do výšky 3 metre.