Koľko stojí vrtuľník v roku 2024

Ceny vrtuľníkov na Slovensku v roku 2024

Cena vrtuľníka a jeho prevádzkové náklady zahŕňajú viacero faktorov, od výroby cez servis, po denné prevádzkové výdavky. Tu je podrobný prehľad nákladov a platieb, ktoré vstupujú do celkovej ceny vrtuľníka, ako aj náklady spojené s jeho servisom a prevádzkou.

Náklady, ktoré vstupujú do kúpnej ceny vrtuľníka

Cena samotného vrtuľníka

  • Závisí od typu vrtuľníka (ľahký, stredný, ťažký, vojenský alebo civilný).
  • Ceny môžu začínať od približne 200 tisíc EUR pre ľahké modely (Robinson R-22), 300 tis. EUR (Robinson R44), 9 mil. EUR (AgustaWestland A109 HEMS), 15 mil. EUR (Mi8) a môžu dosiahnuť až desiatky miliónov pre väčšie, pokročilé alebo vojenské modely (napríklad Sikorsky UH-60 Black Hawk môže stáť 10-20 miliónov EUR).

Výbava a prispôsobenie

  • Základná konfigurácia môže byť oveľa lacnejšia než vrtuľník s pokročilými navigačnými systémami, radarom, zdravotníckym vybavením alebo luxusným interiérom, napr. 200 tisíc EUR za Robinson R-22 v základnej výbave až po 450 tisíc EUR za plnú výbavu.
  • Cena za výbavu môže pridať stovky tisíc až milióny eúr v závislosti od požiadaviek.

Doprava a clo

  • Ak je vrtuľník importovaný zo zahraničia, môžu byť účtované ďalšie poplatky za dopravu, clo a manipuláciu.

Certifikácia a registračné poplatky

  • Vrtuľníky musia byť certifikované podľa leteckých predpisov krajiny, kde budú registrované, čo môže zahŕňať poplatky za skúšky a schválenia.

Poistenie

  • Nákup poistenia pre vrtuľník je významným nákladom. Poistenie pokrýva havárie, zranenia posádky a cestujúcich, ako aj poistenie proti škodám spôsobeným tretím osobám.

Náklady na servis a údržbu vrtuľníka

Plánovaná údržba

  • Vrtuľníky vyžadujú pravidelnú údržbu podľa prevádzkových hodín (napríklad 50-hodinové, 100-hodinové, ročné prehliadky).
  • Náklady na údržbu môžu byť výrazne odlišné v závislosti od typu vrtuľníka, ale bežne sa pohybujú v tisícoch eúr ročne.
  • Príklad: údržba ľahkého vrtuľníka môže stáť približne 1000 – 2500 EUR na každých 100 letových hodín.

Neplánovaná údržba a opravy

  • Poruchy alebo havárie môžu byť veľmi drahé, pretože opravy a náhradné diely pre vrtuľníky sú nákladné. Napríklad výmena rotora alebo motorových dielov môže stáť desaťtisíce až státisíce eúr.

Generálna oprava (overhaul)

  • Komponenty ako motory, rotory, alebo prevodovky majú stanovené intervaly, po ktorých musia byť vymenené alebo opravované. Tento interval môže byť stanovený v letových hodinách (napríklad každých 2 000 letových hodín).
  • Generálne opravy môžu stáť od desiatok tisíc až po státisíce eúr v závislosti od častí a rozsahu práce.

Palivo

  • Vrtuľníky spaľujú buď letecký benzín (AVGAS) alebo letecké palivo (Jet-A1), pričom spotreba závisí od typu vrtuľníka.
  • Spotreba paliva sa pohybuje od 50 do 150 litrov za hodinu (napríklad ľahký vrtuľník môže spáliť približne 50 – 80 litrov za hodinu, zatiaľ čo stredne veľké modely môžu spotrebovať 100 – 150 litrov za hodinu).
  • Ceny paliva sa líšia, ale palivové náklady môžu byť 100 – 500 EUR za hodinu letu.

Poistenie (prevádzkové)

  • Rovnako ako pri kúpe, aj prevádzkové poistenie, ktoré kryje škody, zranenia alebo straty pri prevádzke, je povinné a môže byť ďalším významným nákladom.

Náklady na zázemie

  • Hangár na parkovanie vrtuľníka môže stáť stovky až tisíce eúr mesačne v závislosti od lokality.
  • Platby za letiskové poplatky, pristávacie poplatky alebo iné regulačné poplatky.

Náklady na posádku a ďalšie náklady

Plat pilota a posádky

  • Pilot vrtuľníka zvyčajne zarába 50 000 – 150 000 EUR ročne, v závislosti od skúseností, krajiny a typu práce.
  • Ak sú potrební ďalší členovia posádky (napr. záchranári, mechanici alebo technici), môžu zvýšiť celkové mzdové náklady.

Výcvik a certifikácia

  • Piloti a údržbári musia byť pravidelne školení a certifikovaní, čo znamená ďalšie náklady na tréning a udržiavanie licencie.

Celkové prevádzkové náklady

Celkové náklady na prevádzku vrtuľníka sa môžu pohybovať v rozmedzí od 300 do 1 500 EUR na hodinu v závislosti od veľkosti a typu vrtuľníka, čo zahŕňa palivo, údržbu, platy posádky, poistenie a iné prevádzkové výdavky.

Tieto náklady sú veľmi variabilné a závisia od veľkosti, typu a spôsobu využívania vrtuľníka. Kúpna cena je len začiatkom dlhodobých finančných záväzkov spojených s vlastnením a prevádzkou vrtuľníka.

Zdroje

  1. Robinson Helicopter Company Pricelist
  2. Mil Mi 8 For sale
  3. Koľko stojí vrtuľník? Ceny vrtuľníkov v roku 2014
  4. AgustaWestland fotky
  5. Orientačné ceny vrtuľníkov Robinson R-22 a R-44
  6. Koľko stojí vrtuľník? Ceny vrtuľníkov v roku 2012-2013

Poradňa

Potrebujete radu? Chcete pridať komentár, doplniť alebo upraviť túto stránku? Vyplňte textové pole nižšie. Ďakujeme ♥