Cena vrtuľníka a jeho prevádzkové náklady zahŕňajú viacero faktorov, od výroby cez servis, po denné prevádzkové výdavky. Tu je podrobný prehľad nákladov a platieb, ktoré vstupujú do celkovej ceny vrtuľníka, ako aj náklady spojené s jeho servisom a prevádzkou.
Náklady, ktoré vstupujú do kúpnej ceny vrtuľníka
Cena samotného vrtuľníka
- Závisí od typu vrtuľníka (ľahký, stredný, ťažký, vojenský alebo civilný).
- Ceny môžu začínať od približne 200 tisíc EUR pre ľahké modely (Robinson R-22), 300 tis. EUR (Robinson R44), 9 mil. EUR (AgustaWestland A109 HEMS), 15 mil. EUR (Mi8) a môžu dosiahnuť až desiatky miliónov pre väčšie, pokročilé alebo vojenské modely (napríklad Sikorsky UH-60 Black Hawk môže stáť 10-20 miliónov EUR).
Výbava a prispôsobenie
- Základná konfigurácia môže byť oveľa lacnejšia než vrtuľník s pokročilými navigačnými systémami, radarom, zdravotníckym vybavením alebo luxusným interiérom, napr. 200 tisíc EUR za Robinson R-22 v základnej výbave až po 450 tisíc EUR za plnú výbavu.
- Cena za výbavu môže pridať stovky tisíc až milióny eúr v závislosti od požiadaviek.
Doprava a clo
- Ak je vrtuľník importovaný zo zahraničia, môžu byť účtované ďalšie poplatky za dopravu, clo a manipuláciu.
Certifikácia a registračné poplatky
- Vrtuľníky musia byť certifikované podľa leteckých predpisov krajiny, kde budú registrované, čo môže zahŕňať poplatky za skúšky a schválenia.
Poistenie
- Nákup poistenia pre vrtuľník je významným nákladom. Poistenie pokrýva havárie, zranenia posádky a cestujúcich, ako aj poistenie proti škodám spôsobeným tretím osobám.
Náklady na servis a údržbu vrtuľníka
Plánovaná údržba
- Vrtuľníky vyžadujú pravidelnú údržbu podľa prevádzkových hodín (napríklad 50-hodinové, 100-hodinové, ročné prehliadky).
- Náklady na údržbu môžu byť výrazne odlišné v závislosti od typu vrtuľníka, ale bežne sa pohybujú v tisícoch eúr ročne.
- Príklad: údržba ľahkého vrtuľníka môže stáť približne 1000 – 2500 EUR na každých 100 letových hodín.
Neplánovaná údržba a opravy
- Poruchy alebo havárie môžu byť veľmi drahé, pretože opravy a náhradné diely pre vrtuľníky sú nákladné. Napríklad výmena rotora alebo motorových dielov môže stáť desaťtisíce až státisíce eúr.
Generálna oprava (overhaul)
- Komponenty ako motory, rotory, alebo prevodovky majú stanovené intervaly, po ktorých musia byť vymenené alebo opravované. Tento interval môže byť stanovený v letových hodinách (napríklad každých 2 000 letových hodín).
- Generálne opravy môžu stáť od desiatok tisíc až po státisíce eúr v závislosti od častí a rozsahu práce.
Palivo
- Vrtuľníky spaľujú buď letecký benzín (AVGAS) alebo letecké palivo (Jet-A1), pričom spotreba závisí od typu vrtuľníka.
- Spotreba paliva sa pohybuje od 50 do 150 litrov za hodinu (napríklad ľahký vrtuľník môže spáliť približne 50 – 80 litrov za hodinu, zatiaľ čo stredne veľké modely môžu spotrebovať 100 – 150 litrov za hodinu).
- Ceny paliva sa líšia, ale palivové náklady môžu byť 100 – 500 EUR za hodinu letu.
Poistenie (prevádzkové)
- Rovnako ako pri kúpe, aj prevádzkové poistenie, ktoré kryje škody, zranenia alebo straty pri prevádzke, je povinné a môže byť ďalším významným nákladom.
Náklady na zázemie
- Hangár na parkovanie vrtuľníka môže stáť stovky až tisíce eúr mesačne v závislosti od lokality.
- Platby za letiskové poplatky, pristávacie poplatky alebo iné regulačné poplatky.
Náklady na posádku a ďalšie náklady
Plat pilota a posádky
- Pilot vrtuľníka zvyčajne zarába 50 000 – 150 000 EUR ročne, v závislosti od skúseností, krajiny a typu práce.
- Ak sú potrební ďalší členovia posádky (napr. záchranári, mechanici alebo technici), môžu zvýšiť celkové mzdové náklady.
Výcvik a certifikácia
- Piloti a údržbári musia byť pravidelne školení a certifikovaní, čo znamená ďalšie náklady na tréning a udržiavanie licencie.
Celkové prevádzkové náklady
Celkové náklady na prevádzku vrtuľníka sa môžu pohybovať v rozmedzí od 300 do 1 500 EUR na hodinu v závislosti od veľkosti a typu vrtuľníka, čo zahŕňa palivo, údržbu, platy posádky, poistenie a iné prevádzkové výdavky.
Tieto náklady sú veľmi variabilné a závisia od veľkosti, typu a spôsobu využívania vrtuľníka. Kúpna cena je len začiatkom dlhodobých finančných záväzkov spojených s vlastnením a prevádzkou vrtuľníka.