Právo
- subjektívna možnosť subjektu konať spôsobom aprobovaným právnou normou a domáhať sa ochrany tohto oprávnenia (right)
- usporiadaný súbor právnych noriem platných na určitom území – právny poriadok (law)
Pojmové znaky práva
- všeobecná záväznosť
- štátom stanovená alebo uznaná forma
- štátne donútenie
- obsahová nerozporuplnosť
- dynamika
- stabilita
- nástroj riešenia sociálnych konfliktov a cielených zmien
Vzťah práva a morálky
- právo by malo odrážať hodnoty spoločnosti a pohľad spoločnosti na to, čo je správne a čo nie
- najdôležitejšie normatívne systémy: právo a morálka, ktoré môžu:
- sa zhodovať
- byť v rozpore (interrupcie)
- právo môže byť morálne indiferentné (dopravné predpisy)
Rozdiely medzi právom a morálkou
- monizmus práva = právo je v spoločnosti len jedno
- rozdielny systém sankcií a odmien za želateľné a neželateľné správanie
Vzťah práva a spoločnosti
- prirodzenoprávna teória
- právo nie je len to, čo je v zákonníkoch ale každému človeku je daná predstava čo je dobré a čo zlé a je nezávislé od toho, čo je zachytené v zákonníkoch
- Aristoteles: etika Nikomachova
- Sv. Tomáš Akvinský
- Norimberský proces, právne zdôvodnenie revolúcie
- pozitívnoprávna teória
- právom je len to, čo je písané v zákonníkoch
- Berghbohm
Druhy systémov práva
Vnútroštátne právo
- verejné = v záujme štátu
- subordinácia : štát môže nanútiť svoju vôľu iným subjektom (daňová povinnosť)
- štát a jeho orgány môžu robiť len to, čo im zákon dovoľuje
- kogentné normy: subjekt nemôže svojou vôľou zmeniť
- súkromné = v záujem jednotlivca
- koordinácia: rovnosť
- princíp legality: čo nie je zakázané je dovolené
- dispozitívne normy: subjekty môžu svojou vôľou zmeniť
- procesné = stanovuje postup, akým je zabezpečená ochrana a vynútenie
Medzinárodné právo
- práva rovných subjektov
- ústava SR článok 7 odsek 5 = nadradené je vnútroštátne s výnimkou ľudských práv, kedy je nadradené medzinárodné právo
- subjekty: štát, medzinárodné organizácie (Červený kríž), Svätá stolica, povstalecké hnutia
Právo európskych spoločenstiev
- základ v 3 zmluvách: ESUO 1951 – montánna únia (prapočiatok EÚ), Parížska zmluva
- 18. 4. 1951 o založení ESUO, Rímske zmluvy, EURATOM 1957, Maachstrická zmluva 1992, Lisabonská
- primárne právo = zakladajúce zmluvy
- sekundárne právo = akty orgánov únie, nariadenia a smernice, rozhodnutia, odporúčania, stanoviská európske právo aplikujú : súd prvého stupňa, európsky súdny dvor
Veľké právne systémy
- kontinentálny: francúzsky, nemecký, rakúsky, škandinávsky
- zakladá sa na písaných zákonníkoch
- anglo- americký
- common law (všeobecné právo), case law (právo vzniknuté z jednotlivých prípadov)
- základom boli precedenty = prípad riešený v minulosti vytvára základy pre riešenie rovnakých budúcich prípadov
- náboženské
- šaríja (arabské a islamské štáty), základným dokumentom je Korán
- halacha (Židia, Izrael), vychádza z Tóry
- hinduistické právo (kastovný systém)
Pramene práva
- formálne: Zbierka zákonov
- normatívne právne akty = všetky právne predpisy, ktoré sú zverejnené v zbierkach, ústavné a obyčajné zákony, vyhlášky, výnosy, opatrenia
- precedens = zásada stare decidis – zotrvať na dohodnutom
- obyčajové = uplatňuje sa v anglo-americkom systéme práva
- britské: spred roku 1189
- uhorské: Štefan z Vrbovca – Tripartitum 1514
- na Slovensku sa už nepoužíva, bolo do roku 1950
- znaky: dlhodobé používanie a presvedčenie, že dané právo je nevyhnutné a spravodlivé
- normatívne zmluvy
- na SR kolektívne zmluvy + recipované medzinárodné zmluvy
- materiálne: všetky spoločenské podmienky, ktoré vedú k vzniku práva
Právne normy
Právna norma je pravidlo správania sa vyjadrené v štátom stanovenej forme a jeho dodržiavanie je vynútiteľné štátnou mocou
Špecifické znaky právnej normy
- všeobecná záväznosť
- regulatívnosť – reguluje správanie sa subjektov
Štruktúra právnych noriem
- hypotéza
- dispozícia
- sankcia
Druhy právnych noriem
- verejnoprávne (trestné právo)
- súkromnoprávne (normy občianskeho práva)
- hmotnoprávne (určujú práva a povinnosti)
- procesnoprávne (určujú formálny postup na uplatnenie týchto práv)
- kogentné (neumožňujú subjektom odchylne upraviť svoje oprávnenia
- dispozitívne (umožňujú subjektom upraviť si svoje oprávnenia)
- finálne/blanketové (čistá právna norma = pôvodná právna norma nie je ešte vydaná)
Platnosť právnych noriem
- po formálnej stránke boli splnené všetky požiadavky späté s jej vydaním a norma sa stala súčasťou právneho poriadku
- Platnosť je predpokladom účinnosti.
Účinnosť právnej normy
- z právnych noriem vyplývajú pre jej adresátov práva a povinnosti
- medzi platnosťou normy a jej účinnosťou je legizvačná lehota (prázdniny zákona) nie je účinný ale platný
Retroaktivita právnej normy
= spätné pôsobenie práva
- nepravá
- pravá
- absolútny zákaz prijatia retroaktívnych zákonov je v USA (1. článok Ústavy)
- relatívny zákaz je v SR (článok 50, odsek 6 Ústavy)
Právna norma má:
- priestorová spôsobilosť – vymedzenie územia, na ktorom právna norma reguluje správanie sa subjektov
- osobná pôsobnosť – vymedzenie okruhov osôb, na ktoré sa vzťahuje právna norma (vyňatie osoby na základe imunity – poslanci, sudcovia)
exempcia = vyňatie určitých osôb z jurisdikcie nášho štátu (diplomati) – exteritoriálne osoby
Teória štátu
- 12 000 rokov pred n. l.
- vzniká neolitická revolúcia
- vznik miest, postupná deľba práce, vyčlenili sa osoby, ktoré začali organizovať spoločnosť a zaoberať sa mocou
Základné znaky štátu
- štátna moc = schopnosť určovať správanie sa ľudí
- suverenita = nezávislosť štátnej moci
- vnútorná – Alžírsky rozvrat, občianska vojna v Libanone
- vonkajšia – začiatok druhej svetovej vojny Poľsko
- štátne občianstvo = narodením získať po svojich rodičoch
Štátne územie možno získať:
- prvotným spôsobom – prvotná okupácia
- prírastkom územia – Holandsko – vysušovaním
- odvodené územie – USA 1867 = Aljaška; Veľká Británia = vydržaním Falklandské ostrovy
Štátne územie tvorí: suchozemský povrch, pobrežné vody, lode, lietadlá, diplomatické misie
štátne občianstvo = právny vzťah medzi štátom a obyvateľom (narodením, počas života – naturalizácia)
Forma štátu
- monokracia = vláda jednej osoby, monarchia
- absolutistická (Ľudovít XIV.)
- konštitučná monarchia
- diktatúra
- demokracia = vláda ľudu
- priama – referendum (prejav)
- nepriama – zastupiteľská – prejavom sú voľby do NRSR; slobodné voľby
Volebné právo
- všeobecné – každý má právo voliť
- rovné – každý má len jeden hlas
- priamosť
- tajnosť
Základné delenie štátnej moci
- zákonodarná (NRSR)
- súdna (Najvyšší súd)
- výkonná (vláda SR)
Ústava SR
Ústava SR je tuhá = je ju možné meniť len ústavným zákonom, je nutné splniť prísnejšie podmienky ako pri obyčajnom zákone. Ústava SR je písaná = len jeden dokument. Ústava Slovenskej republiky je republikánska = lebo zakotvuje parlamentnú formu vlády. Najstaršia písaná je Francúzska Ústava, 1791. Ústava Slovenskej republiky má 9 hláv a 156 článkov:
- hlava – Základné ustanovenia
- hlava – Základné práva a slobody
- hlava – Hospodárstvo SR
- hlava – Územná samospráva
- hlava – Zákonodarná moc
- hlava – Výkonná moc
- hlava – Súdna moc
- hlava – Prokuratúra SR (ombudsman)
- hlava – Prechodné a záverečné ustanovenia
Základné funkcie ústavy
- právna funkcia: vymedzuje princípy tvorby právnych predpisov
- stabilizačná funkcia: vymedzuje základné prvky spoločnosti
- dynamická funkcia: ústava reaguje na zmeny v spoločnosti
- politická funkcia: vymedzuje fungovanie politickej moci – princíp riadnych volieb
- kultúrna funkcia: ústava je vyjadrením kvality a kultúry spoločnosti
Základné práva a slobody
- snažia sa o vytvorenie tzv. liberálneho štátu – vymedzenie priestorov, kde štát nemá pôsobnosť
- demokratický štát – poskytnutie možnosti podieľať sa na správe vecí verejných (Základ)
- sociálny štát – štát poskytuje rôzne plnenia sociálneho charakteru
- prvá úprava základných práv a slobôd – Listina základných práv a slobôd Ústavný zákon č. 21/1991 Zb.
Ľudské práva rozdeľujeme na:
- osobné práva a slobody = chránia človeka ako ľudskú bytosť – právo na život – tzv. 1. generácia ľudských práv, vznikli počas francúzskej revolúcie
- politické práva = podmieňujú život človeka v občianskej spoločnosti – petičné právo (žiadať vysvetlenia od štátnych orgánov)
- hospodársko-sociálno-kultúrne práva = súvisia so sociálnou funkciou štátu
- 2. generácia ľudských práv (Nemecko), právo národnostných menšín a etnických skupín – právo na ochranu ŽP, na súdnu a inú právnu ochranu
- 3. generácia ľudských práv
Generácie ľudských práv
- generácia – v 18- storočí počas Francúzskej revolúcie
- právo na život, rovnosť a slobodu
- štát sa určitých činností zdrží
- generácia – po druhej svetovej vojne
- právo na prácu, primerané zabezpečenie v starobe (nezamestnanosti)
- štát na zachovávanie týchto práv musí niečo konať
- generácia – v 70-tych rokoch
- právo národov na sebaurčenie
Ochrana ľudských práv
- celosvetová zabezpečovaná na pôde OSN, prijala dokument deklarácie ľudských práv 12. decembra 1948
- regionálna v EÚ je založená na Rade Európy, dokument Európsky dohovor o ľudských právach, 1950. Ľudské práva chráni Európsky súd pre ľudské práva v Štrasburgu.
Podmienky domáhania sa ochrany práv v Štrasburgu
- vyčerpanie všetkých vnútroštátnych prostriedkov na nápravu
- sťažnosť Európskemu súdu poslaná v 6 mesačnej lehote po rozhodnutí posledného orgánu
- zlučiteľnosť sťažnosti s európskym dohovorom
- podmienkou nie je písomná forma žiadosti, právne zastúpenie, môže byť podaná aj v úradnom jazyku (slovenčina)
Štátne zriadenie
Existujú 3 formy štátneho zriadenia:
- unitárny štát – nedelí sa na časti ale len na správne jednotky (SR, ČR, Poľsko)
- federácia – typ zloženého štátu, územie sa skladá z územných celkov, ktoré majú znaky štátu. Z hľadiska medzinárodného práva je federácia jeden štát (USA, Nemecko)
- konfederácia – voľné spojenie suverénnych štátov. Členské krajiny si zachovávajú suverenitu (Švajčiarsko)
Štátne symboly
Považuje ich za vonkajšie prejavy štátnosti, majú vonkajší charakter. Určuje ich Ústava SR a Zákon o štátnych symboloch upravuje ich spôsoby používania. Štátne symboly sú:
- štátny znak
- štátna vlajka
- štátna pečať
- štátna hymna
Forma vlády
Forma vlády vyjadruje štruktúru najvyšších štátnych orgánov, spôsob ich tvorby ale aj vzájomné vzťahy medzi nimi. Rozlišujeme:
- prezidentskú formy – USA, Rusko, Francúzsko
- parlamentná forma – SR, ČR, Poľsko
- systém vlády zhromaždení
Zákonodarná moc SR
- NRSR – Národná rada Slovenskej republiky
- ústavodarná, zákonodarná funkcia
- kontro